گور خر

من یک گورخر هستم!

گور خر

من یک گورخر هستم!

گور خر

از گورخری پرسیدم: «تو سفیدی راه راه سیاه داری، یا اینکه سیاهی راه راه سفید داری؟»
گورخر به جای جواب دادن پرسید:
تو خوبی فقط عادتهای بد داری، یا اینکه بدی و چند تا عادت خوب داری؟
ساکتی بعضی وقتها شلوغ میکنی، یا شیطونی بعضی وقتها ساکت میشی؟
ذاتا خوشحالی بعضی روزها ناراحتی، یا ذاتا افسرده ای بعضی روزها خوشحالی؟
لباسهات تمیزن فقط پیرهنت کثیفه، یا کثیفن و شلوارت تمیزه؟
و گورخر پرسید و پرسید و پرسید و پرسید و پرسید، و بعد رفت!

سه شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۱۲ ب.ظ

شروع دویدن

نخست باید هدفتان را بشناسید . به عنوان یک دونده ، کجا می خواهید بروید و چگونه می توانید به بهترین عملکرد خود دست یابید؟ کتابی که در دست دارید ، به شما در رسیدن به این هدف کمک می کند. پس از اینکه برای مدتی هدفی را دنبال کردید و به ان دست یافتید ، دوباره برگردید و هدف دیگری را دنبال کنید.


دویدن رویکردی همشگی و متناسب با همه ی شرایط نیست . یک دونده می تواند از میان رویکردهای گوناگون دست به انتخاب بزند وبا توجه به علاقه اش ، از رویکردی به رویکرد دیگر تغییر مسیرد هد. یک دونده نوعا از طریق سه مرحله می تواند رشد یابد: اول به عنوان تمرین کننده ، سپس مسابقه دهنده و در نهایت به عنوان کسی که با دویدن زندگی می کند. هیچ یک از این سه اصطلاح دقیق نیستند و مرز تفکیک کننده انها به روشنی ترسیم نشده است . به منظور تشخیص اسان این مراحل ، می توان چنین اظهار داشت : یک تمرین کننده برای امادگی بدنی اش فعالیت می کند ، یک مسابقه دهنده برای رقابت کردن به تمرین می پردازد و کسی که با دویدن زندگی می کند ، صرفا برای دویدن می دود. پس در وهله نخست ، هدف اماده شدن است و در مرحله ی دوم طی مسافتها و گذشتن از محدودیتهاست و سرانجام هدف از دویدن خود دویدن است.

 به منظور حفظ امادگی بدن باید در هفته چهار روز و هر روز بیش از نیم ساعت بدوید. اما به منظور ثبت رکورد ، به دویدن در مسافتهای طولانی تر در انتهای هفته و کارهای سرعتی در اواسط هفته نیاز دارید.

تجویز دکتر کوپر برای دویدن مطلوب ، 2 تا 3 مایل ( 3 تا 5 کیلومتر ) به مدت 3 تا 5 روز در هفته است . او می گوید :" هر کسی کهب بیش از 15 مایل (25 کیلومتر) در هفته می دود ، دویدن را به خاطر دلایلی غیر از امادگی بدنی دنبال می کند."

دلایل متعددی برای دودین بیشتر از مقدار پیشنهادی کوپر وجود دارد . شرکت در مسابقات و یا دویدن برای تفریح و آرامش ، دو مورد از این دلایل هستند. اما به خاطر داشته باشید که دویدن بیشتر ، ممکن است اثر کم یا ناچیزی در افزایش امادگی پایه بندنی داشته باشد ، حتی ممکن است از طریق بالا بردن ریسک اسیبهای حاصل ، به ضرر آن نیز تمام شود. چنانچه هدف شما از دویدن ، رسیدن به ی کسازگاری جسمانی سریعباشد ، می توانید به سادگی از فرمول کوپر پیروی کنید ؛ بدین نحو که حداقل یک روز در میان ، مسافت های کوتاهی را با تلاشی متوسط بدوید.


قواعد ده گانه ی الیوت:

1- میزان مسافت دویدن خود را هفته ای 10 درصد و نه بیشتر ، افزایش دهید ، برای نمونه ، دونده ای که هفته ای 25 مایل ( 40 کیلومتر) می دود ، در هفته ی بعد نباید بیشترا ز 27/5 مایل ( 44 کیلومتر ) بدود.


2- اگر دونده ای سرعتی هستید ، بیشتر از یک دهم این میزان ندوید. برای مثال ، دونده مورد نظر ما که هفته ای 25 مایل (40 کیلومتر) می دود ، نبایدب ه طور متوسط بیش از 2/5 مایل (4 کیلومتر) با سرعت زیاد بدود - چه هدفش تمرین باشد و چه مسابقه.


3- شما به عنوان یک ورزشکار نمی توانید به حداکثر موفقیت خود دست یابید ، مگر اینکه دست کم 10 سال تمرین کنید. این ادعا می تواند بدون در نظر گرفتن سن شروع دونده صحیح باشد . به عنوان مثال الیوت را در نظر بگیرید بهترین مسابقه ماراتن خود را در هجدهمین سال دویدنش به پایان رسانید . اما اکثر دوندگان پس از گذشت تقریبا یک دهه به نقطه اوج خود می رسند ، فعالیت شدید ، نتایج کمتر و اهسته تری را در پی دارد . در این حالت ، دوندگان باید تغییر روش دهند و از شدت تمرینهایشان بکاهند.


رسیدن به اوج در این ورزش ، بدین معنا نیست که پس از اوج گیری در مسابقه ناگهان سقوط کنیم. به احتمال زیاد ، در اینجا مرحله ای به نام فلات یا کفه ثابت وجود دارد که بسیاری از دوندگان قبل از اغاز یک افت تدریجی ، مدت زیادی در این مرحله به سر می برند برخی دیگر از دوندگان هم بلافاصله بعد از دستیابی به اولین اوج خود به اوج های جدید و متفاوتی می رسند.


دکتر جرج شیهان زمانی اظهار داشت:" امادگی ، مرحله ای است که باید از ان عبور کنید تا یک دونده شوید." در اینجا ما نیز جمله ای به بیان او می افزاییم:" مسابقه ، مرحله ای است که از آن عبور می کنیم تا دونده ای باشیم که برای زندگی می دود."


شیهان توصیف خود از این قبیل دوندگان بیان داشت :" دویدن برای دوندگان که در مسابقات ماراتن قهرمانی جهان شرکت می کنند ، همانند گوش دادن به خش خش برگها و شنیدن صدای باران بسیار دلنشین است.برای انها ورزش یک ازمون نیست بلکه یک درمان است ؛ محاکمه نیست بلکه پاداش است ؛ سوال هم نیست بلکه پاسخ است."


در هر سطحی از دویدن که قرار دارید ، یکی از بهترین معیارهای امادگی شما این است که مسافت مشخصی را بر حسب زمان بدوید. شناخته شده ترین مسافت برای دوندگان ، مسافت یک مایل (1/6 کیلومتر) است .

پس از گرم کردن ، دور پیستی که به طور استاندارد 400 متر است بدوید ؛ و یا در زمینی هموار  ، دقیقا به مسافت یک مایل (1609 متر ) بدوید. به سرعت ندوید ، بلکه گام هایتان را راحت و نرم بردارید. در صورت لزوم می توانید به جای دویدن راه بروید و اندکی بعد دوباره بدوید.


این اطلاعات را ثبت کنید به صورت مختصر و عددوار و ساده و بعد برای قضاوت در مورد نتایجتان داده های گرداوری شده در برهه ای از زمان تحلیل کنید . اخر هر هفته ، ماه و سال انها را بازنگری کنید و هر چه بیشتر انها را مرور کنید برایتان معنای بیشتری پیدا می کند و اطلاعات بهتری به شما می دهد. در نگاه اول ممکن است چیز زیادی عایدتان نشود ، اما پس از گذشت هفته ها ، ماهها و سالها تمرین به دو نکته اشاره می کند ؛ یکی انکه نشان می دهد کجا بوده اید و دیگر اینکه به کجا ممکن است بروید.

ارزش نهایی ثبت وقایع روزانه ، مانند یک کتابخانه شخصی است که رویاها و خاطرات را در خو دجای می دهد . می توانید ان را باز کنید و به صفحات قبلی برگردید. تصویری ذهنی را مجسم کنید و هر انچه را قبلا انجام داده یا حس کرده اید ، دوباره به خاطر اورید. ثبت این رکوردها ، به تلاشهایی که در غیر این صورت ممکن بود موقتی باشد موجودیت و دوام می بخشد.


دویدن فعالیت کم فشاری محسوب می شود و هزینه ی آن نیز چندان زیاد نیست . تمام انچه واقعا نیاز دارید ، یک جفت کفش مناسب برای جلوگیری از اسیب( جلوگیری از ضربه های زمین ) و حداقل لباس راحت و ابرومند می باشد . ملزومات یک نویسنده بسیار کم اما گزینه های انتخاب او بسیار زیاد هستند.

برای نمونه کفش دویدن را در نظر بگیرید . یک جفت کفش ممکن است نیم سال یا بیشت دوام بیاورد و پس از 15 یا 16 کیلومتر دویدن ، کیفیت خود را از دست بدهد. بنا به مقاصد خاص تمرین و یا مسابقه ، دویدن روی جاده و یا زمینهای دیگر ، مدلهایم ختلفی از ان را در نظر می گیریم. ان قدر از این مدل به ان مدل و از این مارک به ان مارک می پریم تا کفش کامل را بیابیم.

پیراهن ، ژاکت ، شورت و شلوارک باید به ما احساس راحتی بدهند. شاختار این لباسها باید به گونه ای باشند که از یک سو تنفس پوستی را مختل نکند و از سوی دیگر حرکت را نیز محدود نکرده ، به بدن اسیبی هم نرسانند. 


نخست نیازهای مربوط به کفش را در نظر بگیرید . کفشها این امکان را به شما می دهند که در مسافتهای مناسب با گامهایی ارام بدوید . ممکن است اضافه وزن داشته باشید و بدین خاطر نتوانید روی سطوح سخت بدوید و یا فشار ناشی از سنگینی خود را تحمل کنید. چنانچه هر یکی از صفات فوق با وضعیت شما متناسب است باید دنبال کفشی باشید که ویژگی های زیر را داشته باشد : نرم ، رویه راحت ( اغلب نایلون یا چرم) ، دارای فضای مناسب برای شست پا ، پاشنهی مناسب ، تخت خوب ( با دوام ، نرم ، راحت ) جلو منعطف( برای اینکه پا بتواند در ان به راحتی خم شود.)

بسیاری از شرکت های معروف به این نیاز ها تحقق می بخشند . بعضی از این مارکها به ترتیب الفبا عبارتند از :

ADIDAS

ASICS

BROOKS

CONVERSE

ETONIV

FILA MIZUNO

NEW BALANCE

NIKE

PUMA

REEBOK

SAUCONY

هر یک از کفشهای این شرکت ها می توانید انتخاب کنید و در مورد کیفیت انها مطمئن باشید. قیمتها دائم تغییر می کنند. می توانید مارک های نه چندن معروف را که قیمت ارزانتری نسبت به شکرت های فوق دارند ، انتخاب کنید . در این رابطه ، نه کفشهای بسیار ازان مناسبند و نه کفشهای بسیار گران. توصیه می شود از هردو اجتناب کنید و کفشی بخرید که قیمتش متوسط است . برای اینکه از انتخابتان مطمئن باشید ، بکوشید با فروشنده ای که در مودر دویدن تخصص دارد یا با یک دونده با تجربه مشورت کنید.

موضوع دیگر نوع پای شماست . متخصصان بهداشت پاها را اغلب به دو شیوه طبقه بندی می کنند: نرم یا سفت . در پاهای نرم که معمولا صاف هستند ، باید از کفش های غیر منعطف و سخت تر استفاده کرد. در حالی که پاهای سفت قوس بیشتری دارند و کفش های منعطف و نرم مناسب ان ها است.


اولین گام برای مصون ماندن از اسبهای ناشی از کفش انتخاب کفش مناسب و دومین گام این استکه نگذارید کفشهایتان بیش از حد کهنه و فرسوده شوند . تمام کفشها به خاطر استفاده زیاد و بی دقتی در حفظ و نگهداری انها کارایی خود را از دست می دهند.


وقتی لایه بیرونی و سفت و سخت کفش - که اغلب حدود 0/5 سانتی متر ضخامت دارد - فرسوده می شود ، فشار زیادی به پاها وارد می شود که می تواند دردسر ساز و طاقت فرسا شود . وقتی کفشهای شما به این وضعیت دچار می شوند . انها را یا دور بیاندازید یا تعویض کنید.

به عنوان عمرمفید یک کفش ، بیشترین مسافتی را که می توانید از کفشهایتان انتظار داشته باشید حدود 800 کیلومتر است.برای افزایش عمر کفشهایتان سعی کنید تا برای هر نوع دویدن از انها استفاده نکنید ؛ یعنی چند جفت کفش داشته باشید و به تناوب از انها استفاده کنید. این کار دقیقا مثل تعویض لاستیک ماشین است. 

مدل ها و مارک های مختلف و حتی استفاده از یک جفت کفش در زمانهای گوناگون ، فشارهای متفاوتی بر پاها و ساقهای شما وارد می کند. برای اینکه به این فشار ها تعادل ببخشید ، از یک جفت کفش برای روزهای متمادی استفاده نکنید و سعی کنید گهگاه کفشهای خود را عوض کنید.



منبع : کتاب 101 درس برای شروع دویدن نوشته جو هندرسون


خواندن این کتاب را برای بالا بردن انگیزه و یا حتی تولید انگیزه به دوندگان توصیه می کنم



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی