گور خر

من یک گورخر هستم!

گور خر

من یک گورخر هستم!

گور خر

از گورخری پرسیدم: «تو سفیدی راه راه سیاه داری، یا اینکه سیاهی راه راه سفید داری؟»
گورخر به جای جواب دادن پرسید:
تو خوبی فقط عادتهای بد داری، یا اینکه بدی و چند تا عادت خوب داری؟
ساکتی بعضی وقتها شلوغ میکنی، یا شیطونی بعضی وقتها ساکت میشی؟
ذاتا خوشحالی بعضی روزها ناراحتی، یا ذاتا افسرده ای بعضی روزها خوشحالی؟
لباسهات تمیزن فقط پیرهنت کثیفه، یا کثیفن و شلوارت تمیزه؟
و گورخر پرسید و پرسید و پرسید و پرسید و پرسید، و بعد رفت!

دوشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۵، ۰۲:۱۸ ق.ظ

به کدام غذا می دهی؟

حکایتی از سرخپوستان و صحبت میان یک پدربزرگ و نوه اش درباره اصول زندگی است. سرخپوست مدبر دانا گفت:" پسرم، در ردون هر کس دو گرگ زندگی می کند .یکی از گرگها عصبانی ، خسیس ، حسود ، مغرور و تنبل است. اما گرگ دومی خوب ، مهربان ، متواضع و خویشتن دار است . این دو گرگ پیوسته با هم در جنگ و ستیزند."

پسر کوچک با شنیدن حرف های پدر بزرگش پرسید:" اما پدربزرگ ، کدامشان در این جنگ برنده می شوند؟"

پدربزرگ تبسمی کرد و گفت :" هر کدام که به او غذا بدهی."

تغذیه کردن نابخشودن ، نا شکیبایی ، عزت نفس اندک و یا سایر ویژگی های منفی ، انها را تقویت می کند ، مثلا ممکن است پیوسته از کارتان شکایت کندیو بد بگویید. مرتب درباره ریستان حرفهای منفی بزنید. بگویید که چقدر این شرکت با شما بدرفتاری می کند. بگویید تحمل اینکار را ندارید. وقتی شکایت می کنیم به احساسی از ارامش می رسیم. احساس خوبی است که این اندیشه های منفی را تغذیه کنیم .اما گرگی که او را تغذیه می کنیم ، همیشه بیشتر می خواهد.


نتیجه تصویری برای ‪twowolf in human‬‏


این بار که وسوسه شدید حرفی از روی شکایت بزنید ، ازخود بپرسید:" آیا به راستی می خواهم این عادت منفی را تغذیه کنم؟" ، " آیا به راستی می خواهم در این موضع باقی بمانم؟" یا " به جای آن ، می خواهم این روحیه شاکی را گرسنه نگه دارم و خود رشد کنم؟"



اگر شما آرامش ، صبر و شکیبایی، مهربانی و فروتنی و خویشتن داری را تغذیه کنید ، خواهید دید که این ویژگی ها در شما رشد می کند. انتخاب بهتری بکنید و به جای اینکه از رفتن به سرکار شکایت کندی ، بیاموزید که بگویید:" خدا را شکر که دست کم شغلی دارم . ممکن است این اشخاص با من برخورد خوبی نداشته باشند ، اما من برای آدمها کار نمی کنم. من برای خدا کار می کنم." وقتی اینگونه برخورد کنید ، عادت جدیدی در شما صورت خارجی پیدا می کنند.

عادت ، یک رفتار فراگرفته شده و به دست امده است که بدون اینکه فکر کنیم ان را انجام می دهیم. این اقدامی غیر داوطلبانه است. به قدری آن را تکرار می کنیم که طبیعت دوم ما بشود . اگر عادتهای خوب داشته باشیم ، احتمالا مشکلی نداریم. اما گاه عادتها مانع از آن می شوند که به حداکثر توانمندی خود برسیم.


نتیجه تصویری برای ‪habit‬‏


بسیاری از عادتهایی که در خود ایجاد کرده ایم ، از فرهنگی نشئت می گیرند که در آن پرورش یافته ایم . اگر شما در خانه ای بزرگ شده باشید که افرادش سازمان نیافته و شلخته باشند و اغلب تاخیر داشته باشند ، احتمالا بعضی از این عادتهای منفی را در خود ایجاد کرده اید . اگر در کنار کسانی پرورش یافته باشید که تند وخشن و بی ادب باشند و مرتب زخم زبان بزنند ، ممکن است عادتهای آنها را در خود ایجاد نموده باشید . ممکن است حتی ندانید که این صفات و عادات توهین امیز هستند زیر از ابتدا جز اینها چیزی یاد نگرفته اید.

...

عادتهای شما چه بد باشند چه خوب ، تا حدود زیاد آینده شما را رقم می زنند. براساس یک بررسی ، 90 درصد رفتارهای روزانه ما مبتنی بر عادات هستند. از لحظه ای که از خواب بیدار می شویم تا لحظه ای که به رختخواب می رویم ، 90 درصد کارهایمان را از روی عادت است. به عبارت دیگر ، ما از روی عادت با اشخاص برخورد می کنیم ، پولمان را هزینه می کنیم ، برنامه تماشا می کنیم ، به صحبتها گوش می دهیم ، در 90 درصد مواقع روز در شرایط خلبان اتوماتیک هستیم. کاری که همیشه کرده ایم ، انجام می دهیم. تعجبی ندارد که اگر بخواهید زندگی خود را تغییر بدهید ، باید عادت روزانه خود را تغییر بدهید. نمی توانید به کار همیشگی تان ادامه بدهید و بعد انتظار تغییر و تحول داشته باشید . اگر می خواهید به شخص بهتری تبدیل شوید ، به عادات خود توجه کنید . ایا در صحبتها و اندیشه های خود میل به منفی بودن دارید ؟ ایا همیشه دیر به سر کارتان می رسید ؟ ایا همیشه نگران هستید ؟ ایا پرخوری می کنید؟ ایا اعتیاد دارید؟

نتیجه تصویری برای ‪habit‬‏

توجه داشته باشید ، عادت شما ممکن است به لحاظ قانونی واخلاقی اشکالی نداشته باشد . عادت شما ممکن است در ظاهر اشکالی نداشته باشد ، اما اگر فکری به حال ان نکنید ، ممکن است سالها زمان و انرژی خود را تباه کنید .غیر مولد باشید و سودی عاید نکنید.

اما خبر خوش این است که می توانید تغییر کنید . می توانید عادتهای بهتری در خود ایجادکنید . باتوجه به بررسی های صورت گرفته ، اغلب عادتها را می توان در مدت شش هفته شکست . در بررسی های دیگری ، مشخص گردید که حتی در مدت بیست و یک روز می توانید عادتی را در خود تغییر بدهید . به این موضوع فکر کنید. اگر حدود یک ماه به خود نظم و ترتیبی بدهید و حاضر باشید که درد تغییر یافتن را تحمل کنید ف می توانید خود را از شر یک رفتار منفی نجات دهید. عادت سالم جدیدی در خود ایجاد کنید و به سطح جدیدی از ازادی برسید.


منبع : کتاب انسان بهتر نوشته جوئل استین برگردان مهدی قراچه داغی نشر آسیم

لینک زیر را بخوانید:

ترجمان - چرا علاقه به کار اینقدر مهم شده است؟


توصیه می شود کتاب هشت عادت مردان موثر نوشته استیون کاوی را بخوانید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی