گور خر

من یک گورخر هستم!

گور خر

من یک گورخر هستم!

گور خر

از گورخری پرسیدم: «تو سفیدی راه راه سیاه داری، یا اینکه سیاهی راه راه سفید داری؟»
گورخر به جای جواب دادن پرسید:
تو خوبی فقط عادتهای بد داری، یا اینکه بدی و چند تا عادت خوب داری؟
ساکتی بعضی وقتها شلوغ میکنی، یا شیطونی بعضی وقتها ساکت میشی؟
ذاتا خوشحالی بعضی روزها ناراحتی، یا ذاتا افسرده ای بعضی روزها خوشحالی؟
لباسهات تمیزن فقط پیرهنت کثیفه، یا کثیفن و شلوارت تمیزه؟
و گورخر پرسید و پرسید و پرسید و پرسید و پرسید، و بعد رفت!

دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۳۲ ق.ظ

تنهایی پر هیاهو هرابال

سی و پنج سال است که در کار کاغذ باطله هستم و این " قصه عاشقانه "من است . سی و پنج سال است که دارم کتاب و کاغذ باطله خمیر می کنم و خود را چنان با کلمات عجین کرده ام که دیگر به هیئت دانشنامه هایی درامده ام که طی این سال ها سه تنی از انها را خمیر کرده ام.


     

متنی که خواندید بند اول کتاب تنهایی پر هیاهو اثر هرابال نویسنده ی مشهور چک هست. این داستان یک داستان مونولوگ( به تعبیر ویکیپدیا تک گویی درونی -بازگویی افکاری که در ذهن راوی می‌گذرد. ذهن خوانی شخصیت داستان بدون این که به زبان بیاید-) هست . بهترین زاویه دید ممکن برای بیان تنهایی است . از اول داستان نویسنده خیلی ارام به شما نشان می دهد که در چه دنیایی زندگی می کند ، با چه خوش می شود و در انتها با تمام شدن خوشیش چگونه ترجیح می دهد که دیگر نباشد!


شاید عجیب باشد ولی شما در پایان داستان افسوس نخواهید خورد که چرا این ادم مرد . چون درکش می کنید که چرا مرده است . این داستان با این حال که به شدت ملموس و قابل درک هست . ولی بازگشت تاریخی دارد و بهتر هست که شما برای درک بیشتر نویسنده و اقدام ان برای نوشتن چنین داستانی از ان اطلاع داشته باشید.

نویسنده در دورانی این کتاب ها را نوشته است که ممنوع القلم بوده است و در زمان سلطه نظام کمونیستی سوسیالیستی بوده است و در داستان خود هم در بخش هایی از داستان به این ذکر می کند.



و همین طور شما بارها در این کتاب در معرض قرار گرفتن این جمله " نه اسمان عاطفه دارد و نه انسان اندیشه مند. نه این که انسان بخواهد که بی عاطفه باشد ولی وجود عاطفه در او خلاف عقل سلیم است ." بر می خورید که به تعابیر مختلف اورده شده اند ولی این تکرار در حقیقت تاکیدی است به افکار نویسنده و شما به عنوان خواننده یک کتاب تکرار را به صورت نامحسوس احساس می کنید به این مفهوم که تکرار در بخش هایی امده است که اتفاقاتی رخ داده است که تاکیدی بر این فکر بوده اند .

شما در این کتاب با عناوینی از کتاب هایی بزرگ و فلسفی روبه رو خواهید شد که اگر ان ها را نخوانده باشید به روند درک داستان اسیبی نخواهند زد . ولی نویسنده با مهارت تمام شما را به خواندن ان ها تشویق کرده است! 

در این کتاب با افکاری رو به رو خواهید شد که باید به ان فکر کنید بارها تا بتوانید به درکی درست از ان ها برسید. 


تنهایی پر هیاهو در ویکیپدیا

خرید اینترنتی کتاب

دانلود کتاب صوتی تنهایی پر هیاهو

دانلود کتاب تنهایی پر هیاهو

یادداشتی بر تنهایی پر هیاهو

فقط خورشید حق دارد لکه داشته باشد

نقلی دیگر از این کتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی